Dziś jest:

Jesteś tutaj: Aktualności > ŚMIECIOWA REWOLUCJA… czyli nowe obowiązki władających nieruchomościami

Aktualności

ŚMIECIOWA REWOLUCJA… czyli nowe obowiązki władających nieruchomościami

2012-12-04

Tak było dotychczas … Przed wprowadzeniem zmian do ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach obowiązek zawarcia umowy na wywóz śmieci spoczywał na mieszkańcach.

Każdy mógł swobodnie dokonać wyboru firmy wywozowej, a także zachowując wymogi określone w Regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Wągrowiec, ustalić częstotliwość wywozu odpadów komunalnych i zadecydować o wielkości pojemnika. 1 lipca 2012 r. Sejm RP uchwalił ustawę zmieniającą ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, która wprowadziła rewolucyjne zmiany w gospodarce odpadami komunalnymi.
 
Zmiany po 1 lipca 2013 r.
 
Zgodnie z zapisami nowej ustawy, od 1 lipca 2013 r. gmina ma przejąć odpowiedzialność za odbiór i przetwarzanie odpadów komunalnych wytwarzanych przez mieszkańców, z kolei na władających nieruchomościami spoczywać będzie obowiązek składania deklaracji i uiszczania opłat. Ustawa przesądziła również, że władający nieruchomościami zobowiązani będą do wyposażenia nieruchomości w pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych.
 
Zadania gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi traktowane są priorytetowo, dlatego od kilku miesięcy trwają prace nad wdrożeniem systemu. Rada Gminy Wągrowiec podjęła już trzy z czterech uchwał, które obligatoryjnie muszą zostać podjęte do końca 2012 r.
 
Wysokość opłaty uzależniona od liczby mieszkańców
 
Na sesji w dniu 29.10.2012 r. Radni dokonali wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Ustawa stworzyła możliwość wyboru jednego z czterech wariantów. Opłatę można było uzależnić od liczby mieszkańców zamieszkujących nieruchomość, ilości zużytej wody, powierzchni nieruchomości, bądź wprowadzić jedną opłatę od gospodarstwa domowego. Po dokonaniu analizy wszystkich metod przyjęto, że rozwiązaniem najbardziej sprawiedliwym i akceptowalnym społecznie jest ustalenie opłaty od jednego mieszkańca.
 
Niższe stawki za odpady gromadzone selektywnie
 
Po dokonaniu kalkulacji kosztów funkcjonowania nowego systemu (w tym m.in. po przeanalizowaniu cen za usługi świadczone obecnie przez firmy wywozowe działające na terenie Gminy Wągrowiec, po uwzględnieniu kosztów odbioru „u źródła” selektywnie gromadzonych odpadów komunalnych oraz kosztów utworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych) postanowiono o wysokości stawki opłaty śmieciowej. Za odpady gromadzone w sposób nieselektywny wynosić ona będzie miesięcznie 14,00 zł od mieszkańca. W przypadku odpadów gromadzonych w sposób selektywny ustawodawca nałożył obowiązek ustalenia niższej stawki opłaty. Na terenie Gminy Wągrowiec przyjęto stawkę 8,00 zł od jednego mieszkańca na miesiąc.
Pierwsza wpłata do 10 sierpnia 2013 r.
 
W kolejnej uchwale podjętej 29.10.2012 r. określono termin, częstotliwość i tryb uiszczania opłaty śmieciowej. Zgodnie z jej postanowieniami, pierwszą opłatę za odpady władający nieruchomościami zobowiązani będą zapłacić w terminie do 10 sierpnia 2013 r. Kolejnych wpłat trzeba będzie dokonywać z częstotliwością raz na dwa miesiące w terminach odpowiednio do 10 października, grudnia, lutego, kwietnia, czerwca itd. Wpłaty będzie można dokonywać w kasie Urzędu Gminy Wągrowiec lub przelewem na wskazany rachunek bankowy Urzędu.
 
Deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
 
Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach przesądziła, że wymiar opłaty śmieciowej nastąpi na podstawie samoobliczenia. Oznacza to, że każdy mieszkaniec posiadający tytuł prawny do nieruchomości zobowiązany będzie wypełnić deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, samodzielnie ustalić jej wysokość, a następnie bez wezwania organu, uiścić należność do gminy. Uchwałą z dnia 26.10.2012 r. przyjęto wzór deklaracji o wysokości opłaty. Zgodnie z ustawą, do jej złożenia zobowiązani będą właściciele nieruchomości, współwłaściciele, zarządcy (dotyczy spółdzielni mieszkaniowych i nieruchomości wielolokalowych), użytkownicy, a także inne osoby, jeżeli obowiązek ponoszenia tej opłaty zostanie na nich nałożony w drodze umowy cywilnoprawnej. Pierwszą deklarację trzeba będzie złożyć w terminie do 15 kwietnia 2012 r. w Urzędzie Gminy Wągrowiec lub u sołtysa wsi. Weryfikacja informacji podanych w deklaracji będzie prowadzona m. in. na podstawie bazy danych dotyczących podatku od nieruchomości, ewidencji gruntów i budynków, ewidencji ludności, ewidencji umów na odbieranie odpadów, a także posiłkowo z danych przekazywanych przez Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Wągrowcu odnośnie zużycia wody na terenie danej nieruchomości.
 
Koniec z umowami na odbiór odpadów komunalnych
 
Nowe zasady odbioru odpadów komunalnych zaczną obowiązywać od 1 lipca 2013 r.
Jednak już dziś przypominamy, że w celu uniknięcia jednoczesnego ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami na rzecz gminy oraz firmy wywozowej, konieczne jest wcześniejsze wypowiedzenie umowy zawartej z firmą obecnie odbierającą od Państwa odpady. Wypowiedzenie musi nastąpić na wyraźne, pisemne żądanie i uwzględniać okresy wypowiedzenia, dlatego już dziś warto przeanalizować postanowienia dotychczasowej umowy.
 
Co nas jeszcze czeka?
 
Do końca 2012 r. Rada Gminy musi podjąć również uchwałę w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną opłatę, natomiast do 24 lutego 2013 r. dostosować obowiązujący regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Wągrowiec do wojewódzkiego planu gospodarki odpadami.
Kolejnym krokiem będzie rozpisanie przetargu na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych i wyłonienie przedsiębiorcy, który będzie odbierał od mieszkańców zarówno zmieszane odpady komunalne, jak i odpady gromadzone w sposób selektywny.
 
Zorganizowanie systemu gospodarowania odpadami komunalnymi jest nowym, nałożonym odgórnie przez ustawodawcę na wszystkie gminy w Polsce zadaniem własnym, którego koszt ma zostać pokryty w całości z opłat wnoszonych przez władających nieruchomościami. Zadanie to stanowi to dla Gminy szczególne wyzwanie. Wymagać ono będzie nie tylko ogromnego zaangażowania ze strony Urzędu, ale także bardzo dobrej współpracy i szczególnie odpowiedzialnego podejścia wszystkich osób władających nieruchomościami.

Copyright © 2007 Gmina.pl. All rights reserved

 

web stats stat24

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce

Zamknij