Usunięcia drzew lub krzewów
2016-08-11
Ważny komunikat dla mieszkańców Gminy Wągrowiec dot. usunięcia drzew lub krzewów będących złomem lub wywrotem powstałym w wyniku wichury która przeszła przez teren Gminy w dniu 08.08.2016 r.
Informuję, że znowelizowana ustawa o ochronie przyrody określa wyjątki od obowiązku uzyskania zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów. Uzyskania zezwolenia nie wymaga min. usunięcie drzew lub krzewów stanowiących złomy lub wywroty. Zgodnie z przepisami ustawy wywrot to drzewo lub krzew wywrócone w wyniku działania czynników naturalnych, wypadku lub katastrofy w ruchu lądowym, wodnym lub powietrznym, lub katastrofy budowlanej. Natomiast złom to drzewo, którego pień uległ złamaniu, lub krzew, którego pędy uległy złamaniu w wyniku działania czynników naturalnych, wypadku lub katastrofy w ruchu lądowym, wodnym lub powietrznym, lub katastrofy budowlanej.
Złomy i wywroty zgodnie z przepisami ustawy usuwane są przez:
- jednostki ochrony przeciwpożarowej, jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, właścicieli urządzeń, o których mowa w art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego, zarządców dróg, zarządców infrastruktury kolejowej, gminne lub powiatowe jednostki oczyszczania lub inne podmioty działające w tym zakresie na zlecenie gminy lub powiatu
- inne podmioty lub osoby, po przeprowadzeniu oględzin przez organ właściwy do wydania zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu potwierdzających, że drzewa lub krzewy stanowią złom lub wywrot.
W związku z licznymi zapytaniami mieszkańców z terenów położonych w Gminie Wągrowiec przez które przeszła w dniu 08.08.2016 r. wichura dotyczącymi usunięcia uszkodzonych drzew lub krzewów informuję, że w pierwszej kolejności należy złożyć w siedzibie Urzędu Gminy Wągrowiec w Referacie Ochrony Środowiska i Mienia Komunalnego pismo informujące, że na wskazanej działce znajduje się drzewo/krzew stanowiące wywrot/złom. Do niniejszego wniosku można ewentualnie dołączyć posiadaną dokumentację fotograficzną co w znacznym stopniu przyśpieszy i ułatwi pracę. Wzór wniosku w załączeniu.
Na podstawie złożonego wniosku pracownik merytoryczny z Referatu Ochrony Środowiska i Mienia Komunalnego dokonuje oględzin, z których sporządza się protokół. W protokole podaje się w szczególności informację o terminie, miejscu i przyczynie usunięcia drzewa lub krzewu oraz liczbie drzew lub powierzchni usuniętych krzewów oraz dołącza się dokumentację fotograficzną przedstawiającą usunięte drzewo lub krzew.
Pozostałe drzewa i krzewy wymagają uzyskania decyzji na wycinkę.
Szczegółowych informacji udzielają pracownicy Referatu Ochrony Środowiska i Mienia Komunalnego Urzędu Gminy Wągrowiec – tel. 67 26 80 800.
Wzór wniosku (*.pdf, 30KB)